Jazz a opereta

Nástup nové generace koncem 20. let

Až koncem dvacátých let s rozvojem rozhlasu a jeho větším rozšířením, nahrazováním starých mechanických gramofonů elektrickými, šlágry z prvních zvukových filmů a závanem amerického jazzu vývoj nabral podstatně rychlejší obrátky.

Také rozhlas začal v roce 1926 vysílat i pravidelné hudební pořady, které pomohly prosadit se prvním opravdovým hvězdám české populární hudby (mimochodem v nich začínal i Jára Pospíšil - pozdější nejoblíbenější zpěvák 30. let). V té době do rozhlasu a do širšího povědomí posluchačů začal pronikat konečně i k nám moderní americký jazz, především z Německa.

Ten sice pomohl nastartovat mohutný vývoj v dalším desetiletí, ale dále do české scény nijak výrazně nepronikl. Možná že i proto, že byl na přelomu 20. a 30. let přerušen nástupem světové hospodářské krize, kdy byl už vlastně ve světě na ústupu a na americkou scénu přicházel swing, který tak do Čech dorazí opět až později. V této době však vznikají již první moderní české synkopické orchestry, které již dovedou konkurovat i americké produkci (R.A. Dvorský, F. Cink a Melody Boys, F.A. Tichý, S. Baskini. J. Ježek).

Tančící pár (1920)

Nesmíme však zapomenout ani na hnutí trampů, ale částečně i skautů, junáků a sokolů, které bylo postupně od desátých let a vlastně až do nástupu swingu nesmírně populární. S ním přišly do módy další náměty, především romantická témata lásky, sluníčka, květů a jara a s příchodem obliby trampské hudby také exotická témata Havaje a samozřejmě sportu a sportování.

Jejím krédem byl návrat k přírodě, zdravý životní styl a především upevnění a budování národního sebevědomí a duchovních hodnot. Lidé hojně a mnohem častěji než dnes opouštěli pravidelně města, chodili do přírody, sjížděli řeky a tábořili. K tomu samozřejmě patřila hudba, která se u nás stala předchůdkyní současné country. Česká country je tak poněkud něco jiného, že ta, kterou známe z kolébky country hudby, ze Spojených států, kde se vyvinula ze žánru, ve kterém se často jódlovalo a vokály velmi natahovaly. Tehdy se mu ale ještě neříkalo country, ale hillbilly (dokud v roce 1958 v Nashwille nevymysleli nový druh moderní country, který byl populární až do začátku 90. let, kdy další nový styl country prošel fúzí s moderním rockem a komerčním popem. Naproti tomu ale například na Slovensku, stejně jako v mnoha dalších zemích nemá country vůbec žádnou tradici). Velký vliv mělo samozřejmě i v roce 1927 nově založené Osvobozené divadlo Voskovce a Wericha, které konečně přineslo skutečně zábavu na úrovni.

Také ze druhé poloviny 20. let si připomeňme několik ukázek. Nebudou to žádné ale žádné operetní šlágry nebo pokrokové, nově vzniklé jazzové orchestry, ale spíše to, co tehdy poslouchala většina lidového obecenstva. Ty první patří příjemnému zpěvu Františka Kreuzmanna, ale rozhodně nemůže chybět ani toporný a těžkopádný hlas Valentina Šindlera - nejproduktivnějšího a nejuniverzálnějšího zpěváka tohoto období.

Bohužel žádná z těchto raritních nahrávek nevyšla v reedici na některém z moderních nosičů - nejen z těch zde uvedených, ale celkově z prvních až 20. let se prakticky nic na LP ani CD znovu neobjevilo. Výjimku tvoří Karel Hašler, Kmochova kapela či nedávno Českým rozhlasem vydané kompilační CD, kde několik dalších takto starých nahrávek najdeme.

Pokračovat